Sök:

Sökresultat:

26130 Uppsatser om Lösningsfokuserad metod - Sida 1 av 1742

Manöverkrigföringens indirekta och direkta metod : en studie i fördelningen av dessa vid flyginsatser under Operation Desert Storm

En av huvuddelarna i manöverkrigföringen, som Försvarsmakten nyttjar, Àr indirekt och direkt metod. Men dÄ Sverige inte har varit i krig pÄ vÀldigt lÀnge sÄ beslöt jag att skriva denna uppsats i syfte att skapa ett underlag för en ökad förstÄelse för nyttjandet av indirekt och direkt metod vid manöverkrigföring. För att göra detta sÄ försökte jag svara pÄ följande frÄga:Hur ser fördelningen mellan indirekt och direkt metod ut vid flyginsatser i krig under 1990-talet?För att fÄ ett svar pÄ frÄgan sÄ gjorde jag en fallstudie pÄ Operation Desert Storm dÀr jag först analyserade vilken metod de allierade styrkorna anvÀnde mot de olika anfallsmÄlen. Efter detta gjorde jag en undersökning i hur mÄnga anfall och uppdrag som genomfördes mot varje mÄl.

Fissurförsegling som kariesförebyggande metod

Introduktion: Karies Àr en infektionssjukdom som orsakas av bakterier frÄn den orala mikrofloran. Gropar och fÄror i de första permanenta kindtÀnderna Àr de vanligaste platserna för kariesskador. DÀrför Àr behandling och prevention av karies i dessa ytor av stor betydelse i dagens barntandvÄrd. En metod för att förhindra kariesuppkomsten Àr fissurförsegling, en applikation av plast direkt i de djupa fissurerna pÄ kindtÀndernas tuggytor. Det saknas dock tillrÀckliga vetenskapliga studier gÀllande fissurförsegling som kariesförebyggande metod och dÀrför behövs aktuell kunskap inom detta omrÄde. Syfte: Att beskriva effekten av fissurförsegling som kariesförebyggande metod.FrÄgestÀllningar: 1.

Dramapedagogik ? En motiverad metod pÄ gymnasiet? : Ett antal svensk/engelsklÀrares attityd till dramapedagogik som integrerad metod pÄ gymnasiet

Uppsatsen Àmnar undersöka hur gymnasielÀrare med Àmneskombinationen svenska/engelska ser pÄ anvÀndandet av dramapedagogik som metod i sina Àmnen. Uppsatsen bygger pÄ intervjusvar frÄn Ätta kvalitativa intervjuer gjorda med svensk/engelsklÀrare pÄ tvÄ olika gymnasieskolor i Kalmar under vÄren 2008. Resultatet visar att mÄnga lÀrare Àr positiva till dramapedagogik men att det Àr fÄ som anvÀnder det i en större utstrÀckning. SkÀlen att inte anvÀnda drama Àr enligt de intervjuade framförallt okunskap, tidsbrist samt organisatoriska svÄrigheter..

Mitt i prick? : En utvÀrdering av SCB:s metod för befolkningsframskrivningar pÄ riks- och lokal nivÄ.

I denna uppsats utvÀrderar författarna den metod Statistiska CentralbyrÄn anvÀnder sig av vid befolkningsframskrivningar. Metoden fungerar relativt bra vid prognoser över totalbefolkningen, men det visade sig att det blev problem med prognosen av individer i mycket unga och mycket Àldre Äldrar..

Pantametoden : En metod som alternativ för att skapa ljuddesign

I detta arbete har vi försökt skapa en metod som skulle kunna hjÀlpa ljuddesigners inomindieföretag att med begrÀnsade resurser komma fram till en kvalitativ ljuddesign genom attanvÀnda en form av Ätervinning. Syftet med vÄr metod, som vi kallar för pantametoden, gÄr utpÄ att Ätervinna ljudmaterial med hjÀlp av effekter för att skapa nya och kreativa ljud som gÄr attanvÀnda i en produktion. Vi kommer att gÄ igenom de nödvÀndigaste delarna för att visa hur vitillÀmpat vÄr metod, exempelvis vilka verktyg som finns och hur de kan anvÀndas för att uppnÄdet resultat som efterstrÀvas. Metoden har testats pÄ tvÄ stycken spel som vi har varit med ochutvecklat, och dÀr vi har bidragit med ljuddesignen med hjÀlp av vÄr metod. Vi kommer attpresentera vilket resultat vi har uppnÄtt, och vilka problem som har uppstÄtt..

Motiverande samtal som metod i hÀlso- och sjukvÄrdspersonalens hÀlsofrÀmjande arbete : en litteraturstudie

Syfte med studien var att beskriva motiverande samtal som anvÀndbar metod i hÀlso- och sjukvÄrdspersonalens hÀlsofrÀmjande arbete med patienter som Àr i behov av livsstilsförÀndringar. Metod var en deskriptiv litteraturstudie som inkluderade 12 stycken vetenskapliga artiklar med bÄde kvalitativ och kvantitativ ansats. Litteratursökningen gjordes i databaserna Medline/PubMed och Cinahl. Resultat visade att motiverande samtal Àr en anvÀndbar metod framförallt för sjuksköterskan men Àr Àven anvÀndbar för all hÀlso- och sjukvÄrdpersonal. Resultatet visar Àven att motiverande samtal Àr en anvÀndbar metod i det hÀlsofrÀmjande arbetet utanför vÄrdrummet.

Drama som pedagogisk metod i undervisningen : En intervjustudie i tre olika praktiker

C-uppsats: ?Drama som pedagogisk metod i undervisningen.? Författare: Linnea Carlsson. LÀrosÀte: Högskolan i GÀvle. Skriven: 2015 ? 02 ? 19Denna studie undersöker lÀrare och pedagogers syn pÄ drama som metod i undervisningen.

FörskollÀrare om lÀrande och reflektion i pedagogiskt drama

Studiens syfte Àr att undersöka förskolepedagogers Äsikter kring pedagogiskt dramasom metod och dess möjligheter till att utveckla reflekterande tÀnkande. EnligtlÀroplanen för förskolan (Lpfö 98, 1998) Àr pedagogiskt drama en metod som böranvÀndas för att underlÀtta utveckling och lÀrande. Den metod som valts förundersökningen Àr en kvalitativ metod baserad pÄ öppna frÄgor. Undersökningenriktar sig till utbildade förskolepedagoger verksamma inom den kommunalaförskolan, dÀr sex pedagoger medverkar i studien. Teoretiska utgÄngspunkter förstudien baseras pÄ Vygotskijs och Deweys teorier om utveckling och lÀrande.Resultatet för undersökningen visade att respondenterna inte Àr fullt medvetna omvad pedagogiskt drama innebÀr, men att reflekterande processer Àr viktigt för barnslÀrande och utveckling..

Farstametoden : I teori och praktik

Syftet med vÄr studie var att undersöka en omtalad och kritiserad metod för att lösa mobbning ? Farstametoden. Vi ville undersöka hur verksamma pedagoger i fem antimobbningsteam resonerar kring arbetet med Farstametoden. VÄr undersökning visade att de skolor som deltagit i vÄr studie tycker att Farstametoden fungerar bra. De har pÄ alla skolor reviderat metoden för att den ska passa deras verksamhet och förhÄllningsÀtt.

Indirekta och direkta inflationsprognoser: En studie baserad pÄ svensk kvartalsvis inflationsdata

Uppsatsen undersöker vilken av den indirekta och den direkta metoden som bör anvÀndas vid prognostisering av den svenska inflationen baserat pÄ kvartalsdata för perioden 1993:1-2005:4. Ytterligare en aspekt med uppsatsen Àr att ge ökad förstÄelse för hur inflationen i Sverige i allmÀnhet ska prognoostiseras. Prognoserna skapas med de respektive metoderna och jÀmförs dÀrefter med faktisk inflation för att utvÀrdera vilken metod som ger minst prognosfel. De slutsatser som dras frÄn undersökningen Àr att det inte Àr en av metod som strikt föredras vid prognostisering av den svenska inflationen. De metod som Àr bÀst av den indirekta och den direkta beror pÄ prognoshorisonten.

RÀkna med FMT : En metod som kan pÄverka vardagslivet

I detta arbete kan du lĂ€sa om FMT-metoden ? Funktionsinriktad MusikTerapi, och hur arbetet med FMT kan medverka till en förbĂ€ttrad livskvalitet. Alla mina upplevelser av FMT Ă€r att det Ă€r en rolig och lĂ€ttsam, livsbejakande och kravlös metod. Men ger resultaten bestĂ„ende förĂ€ndringar? Är det en metod att rĂ€kna med nĂ€r det gĂ€ller livet utanför FMT rummet? Det har varit viktigt för mig att försöka jĂ€mföra och undersöka de resultat jag sett utifrĂ„n ett FMT-perspektiv, kopplat till hur det vardagliga livet pĂ„verkats för mina adepter.

Reducering av analystid vid svetssimulering

I detta arbete har en studie gjorts för att undersöka en metod i MSC.Marc för att reducera analystiden vid svetssimulering. Arbetet Àr utfört Ät Volvo Aero. PÄ Volvo Aero utförs svetssimuleringar vilka Àr vÀldigt tidskrÀvande. Dessa görs för att kunna förutsÀga formförÀndringar och spÀnningar i modellerna. Eftersom svetssimuleringarna kan vara vÀldigt tids och minneskrÀvande finns det mycket att vinna om man kan förkorta berÀkningstiden.

Inledande lÀs- och skrivundervisning : En studie om lÀrares metodval i den inledande lÀs- och skrivundervisningen

Denna undersökning handlar om fem lÀrares inledande undervisning i lÀsning och skrivning. Syftet har varit att ta reda pÄ vilka metodval som lÀrarna gjort och hur de gÄtt tillvÀga i sin lÀs- och skrivundervisning i Ärskurs ett. LÀrare kan antingen vÀlja att anvÀnda sig av analytiska eller syntetiska metoder. De kan ocksÄ anvÀnda en kombination av de tvÄ, en sÄ kallad interaktiv metod. Avsikten har ocksÄ varit att ta reda pÄ hur lÀrarna förhöll sig till styrdokumenten , Lpo94 och kursplanen i svenska.

HÄller den mÄttet? En prövning av Katharina Reiss metod för översÀttningsanalys

Uppsatsen tar sig an problemet vilken metod som Àr lÀmpligast för analys av översÀttning av skönlitterÀra verk. TvÄ metoder för översÀttningsanalys testas och i poppersk anda fÄr den ena försöka vederlÀgga den andra. Den metod som fÄr försvara sig Àr Katharina Reiss och den som fÄr försöka vederlÀgga hennes teser Àr en metod som jag utvecklat med stöd i E.A. Nidas teorier. För att testa teorierna görs en verklig analys pÄ en existerande översÀttning: Per Holmers svenska översÀttning av Hugo Claus nederlÀndska roman De geruchten.Resultatet av utmaningen blir att Reiss metod och metoden med stöd hos Nidas befinns vara ungefÀr lika bra nÀr det gÀller att leverera ett anvÀndbart resultat.

Att dansa historia: Elevers och lÀrares upplevelser av dans som metod för annat lÀrande

Undersökningens syfte har varit att utveckla och pröva en metod som vi valt att kalla Att dansa historia. Hur Àmnet historia kan undervisas med dans som metod. DÀrmed vill vi skapa kunskap om hur en sÄdan undervisning med hjÀlp av dans kan se ut.Undersökningen har utförts i tvÄ delar. Den första delen med nÀmnd metod Att dansa historia, det vill sÀga dansade historialektioner. Andra delen var en intervjustudie dÀr kunskapsutveckling genom metoden diskuterades med elever och lÀrare.

1 NĂ€sta sida ->